WELCOME !

You follow me, and i will follow you back, by just leaving your URL here in Shoutbox. ThanksMonkey Emoticons

Tiamo ♥

Daisypath Friendship tickers
''whenever i feel sad, lonely or happy..
that's when my fingers start dancing on the keyboard to make an entry..''

Wednesday, May 27, 2015

Diploma Pentadbiran Awam tu menda??? :/

Sementara aku menunggu keputusan rayuan UPU keluar, aku buat research sikit ttg Diploma Pentadbiran Awam nih. Bermacam2 feedback daripada student yg berpengalaman tu dari blog diaorg. Fuhhh kalaulah aku ditakdirkan utk dpt kos tu, agaknya apalah perasaan aku ye?

Ha ni dia contoh yg aku dpt dari blog org lain..

Diploma Pentadbiran Awam yang terletak bawah Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi (FSPPP)  ni study pasal politik, negara, kerajaan, macam mana Piliharan raya di dalam dan luar negara diadakan, study tentang Yang Di Pertuan Agong, Perdana Menteri, Menteri-Menteri Cabinet, Parlimen, macam mana sesuatu negara itu ditadbir, pengurusan, isu-isu semasa kat dalam dan luar negara,  undang-undang Malaysia, Perlembagaan Malaysia, macam mana nak berurusan dengan orang ramai dalam perkhidmatan awam. Itu lah yang secara basicnya :)

Whatt...politik???? Kerajaan???? Pilihan raya????? 

Selain dari tu, DPA ini juga ada jugak belajar pasal benda lain. Contohnya study pasal akaun, costing, statistik, ekonomi luar dan dalam negara, sains komputer, Pendidikan Islam, English dan keusahawaan. So secara kesuluruhannya, DPA ini boleh dikatakan pasal semua benda :) 

Akaun??????? Costing???? Statistik???!!
Untuk peluang pekerjaan pulak, pelajar lepasan DPA sangat-sangat lah beruntung sebab boleh pergi ke semua bidang. Contoh pekerjaan yang boleh diapply adalah administrators ke, peguam ke, Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) - hanya mention beberapa pekerjaaan sahaja sebab yang ni sahaja yang terlintas. Tapi untuk jadi peguam, CGPA kena dapatkan pointer tinggi lah ~ 4Flat baru boleh apply peguam kot? :)


 DPA untuk UiTM ni hanya ada 5 semester sahaja. Dulu ada 6 sem tapi sekarang dah dipendekkan kepada 5 sem. So cepatlah habis kan? :) DPA ini tak ada praktikal tauu tapi dalam kelas nanti, kita akan ada banyak giler presentation yang nak kena buat itu ini, projek itu ini. 

And byk lagi blog2 yg aku dah lawat ttg kos DPA nie. Hm kalau aku dpt kos tuh, aku akan belajar bersungguh2 and taknak dah jadi malas. hakhakhak sebenarnya seronok baca pengalaman akak2 senior tuh,tiba2 plak rasa semangat. takde benda dalam dunia ni yang senang. semua susah. hahaha kalau dah gitu, kenelah rajin berusaha! nak jugak merasa dekan tu eventhough dekan tu pun aku taktau. 
Insha Allah kalau aku berpeluang ke mana2, aku akan kongsi di sini utk tatapan semua. maaflah info psl DPA pun aku copy paste dari belog sayabudakcomel.blogspot.com haha tapi tak semua so..okay :)Like it, click it! ;)
Grazie mille :)